Інтелектуальні ігри та їх місце у роботі з дітьми дошкільного віку


   Вміння проблемно мислити важливо для формування майбутнього дослідника. На заняттях з логіки чи в індивідуальній формі роботи я пропоную дошкільнятам систему ігрових вправ та завдань, які спонукають віднаходити нове, доводити і обгрунтовувати свій вибір, також формую уміння міркувати, логічно мислити, вчу пояснювати закономірності.

  В роботі з дітьми молодшого віку постійно використовую казкові сюжети, для старших дошкільнят – елементи змагань.
  Цілеспрямовано думати, порівнювати, співставляти на основі зорового аналізатора допомагають нашим дітям логічні вправи-завдання, а саме: «Чим різняться картинки?», «Знайди відмінності», «Що зайве?», «Лабіринт», «Продовж ряд», «Що спочатку, а що потім?», «Нісенітниця в картинках», «Що не так?», «Склади візерунок»(кубики Нікітіна), «Яка фігура зайва?», «Танграм», «Знайди помилку», «Монгольська гра», «Колумбово яйце», «Нісенітниця»; словесні інтелектуальні вправи: «Яке слово зайве?»
- лисиця, ведмідь, вовк, курка;   - шапка, шкарпетки, вухо, сорочка;
- ліжко, стіл, пиріжок, шафа;     - морква, капуста, картопля, яблуко;
- сосна, береза, липа, ромашка.
«Підбери слова протилежні за змістом»:
день -...                          мало -...
зима - ...                         перший - ...
південь - ...                    добро - ...
холод - ...                       радість - ...
багато - ...                     далеко - ...
«Знайди закономірність, підбери пару до слова»:
- птах – пір’я                      риба - ...
- огірок – овоч;                  ромашка - ...
-  ранок – сніданок            вечір - ...
- людина – руки                  кіт - ...
- риба – вода                     птах - ...
- червоний – стій               зелений - ...
- осінь – дощ                      зима - ...
«Логічні задачі»:
- Що важче один кілограм вати чи один кілограм заліза?
- Що довше триває: рік чи 12 місяців?
- Маринка з Тетянкою пили різні соки – яблучний і виноградовий. Маринка не пила яблучний сік. Який сік пила Тетянка?
- Жили собі троє поросят: Ніф – Ніф, Нуф-Нуф, Наф-Наф. Ніф – Ніф товстіший від Нуф-Нуфа. Нуф-Нуф товщий за Наф-Нафа,  хто з них найтовстіший? Хто найхудіший?
- Хто швидше припливе до берега каченя чи курча?
- Хто найшвидше долетить до квітки метелик чи гусениця?
- У мами є котик Пушок, донечка Даринка, цуценя Дружок. Скільки діток у мами?
- Скільки грибів виросте з насіння ялини?
- Як найшвидше зірвати кавуна з дерева?
 Із низки різноманітних завдань найбільш цікаві дітям - головоломки з паличками. Їх ще називають інтелектуальними задачами геометричного змісту.
  В  своїй роботі важливе місце я приділяю організації самостійної діяльності дитини у спеціальному розвивальному середовищі, яке створено в групі відповідно до сучасних вимог, віку та потреб вихованців. Тут надаю дитині максимум свободи, заохочую до творчої ініціативи,  активізую розумову діяльність. 
Василькова Н.Г., вихователь